CRÒNICA
D'UNA PRESENTACIÓ
A
manera d'introducció vaig voler agrair als assistents la seva
presència. Atenent la gran oferta d'activitat (o passivitat) i també
considerant que tothom és, sempre, on vol ésser, potser s'ha de
valorar, de forma singular, l'interès en l'aproximació a una figura
com la de Gabriel Alomar o també, si mes no, el desig de
reconeixement a la feina d'un llorencí d'adopció.
Vaig
voler fer extensiu l'agraïment a l'Ajuntament. L'ajuntament com a
entitat acostuma a tenir l'esquena ampla i és receptor de múltiples
queixes, generalment silencioses, però enllà d'això, vaig voler
deixar palès el reconeixement a la sensibilitat de les persones que
el conformen, vers tot el que es mou en el municipi que es pot
agombolar sota l'epígraf “d'activitat cultural”.
I
finalment vaig agrair a Jordi Pons la deferència per haver-me
convidat a fer una petita introducció a la presentació del llibre.
Em portà a fer-ne una la lectura minuciosa i em va motivar per
cercar altres camins d'apropament al “gran home” (en terminologia
de Joan Maset) que és Gabriel Alomar i Villalonga.
Òbviament
al meva intervenció es va limitar a intentar aprofundir una mica en
el primer qualificatiu del subtítol del llibre: Pedagog...
malgrat altres aspectes de la
biografia en resulten ben llaminers, com poden ser les lluites dialèctiques amb
Mn. Alcover o la seva transcendència política.
Des d'aquesta vessant, aspectes a
destacar de la seva biografia en resulten el seu pas per l'Institut
Balear (el primer centre de tot l'Estat en aplicar nous conceptes
educatius), els pas dels estudis de Drets a Filosofia i Lletres i la
seva evolució fins arribar a catedràtic.
Del bessó de la seva tasca
docent, de la interrelació que s'estableix entre professor i la
majoria dels alumnes en sabem ben poca cosa. La literatura consultada
mostra ben poques cites, de banda aquell anàlisi publicat per
Gabriel Janer referit al seu discurs en la inauguració de
l'Associació Joventut Escolar. És clar que també potser
desconeixement d'aportacions posteriors (ja fa temps que no trepitjo
les aules de la facultat!)
Del llibre, però, en surten
vàries fites de la seva tasca docent, unes venen d'alguns dels seus
alumnes. Així Cèlia Vinyes en valora en seu paper d'orientador,
lligat a la moderna funció de coach educatiu. Alexandre Jaume (amb
qui es veu que varen tenir certes diferències) parla d'ell com a
formadors espiritual, valorat de forma singular la seva austeritat i
coherència política.
Una altra fita del seu paper
docent sorgeix dels seus escrits i discursos. D'aquella insistent
dèria vers la llibertat, i més concretament de la llibertat de
càtedra i del rebuig del dirigisme educatiu de l' Estat. De la
necessitat de desvetllar les inquietuds dels alumnes. Així com de la
necessitat de desenvolupar la reflexió en comptes d'afavorir
l'arrelada memorització...de tot en sorgeix un docent ben avantatjat
ja en el seu temps. Encara avui, després de la reculada derivada de
la Dictadura, es podria considerar un discurs ben necessari i
progressista.
Per acabar es va intentar
esbrinar la seva relació indirecte amb Sant Llorenç: va treballar
amb Baltasar Samper que havia trescat les nostres possessions caçant
tonades i fent algunes fotografies, (algunes reproduïdes com mostren
les “Fotografies antigues de Sant Llorenç des Cardassar” que
treballa Rafel Duran). Possiblement es devien conèixer amb Salvador
Galmés (no vaig saber trobar referències epistolars) puix ambòs
signaren la coneguda “Resposta als catalans” i feien part de
l'Associació per la Cultura de Mallorca . I finalment amb Joan Sanxo
“Corso”, figura estudiada per Josep Cortès, qui era el President
de l'Associació Joventut Escolar quan Alomar ve fer el seu conegut
discurs on, sota el títol “L'ànima nova de l'estudiant”
evidenciava la necessitat del compromís dels estudiants amb el canvi
social, amb la necessitat de renovar la Història.
La intervenció va resulta una
mena de pas entre la intervenció de l'editora, que explicà la
gènesi del llibre, i la d'en Jordi Pons que, de forma cronològica
va destacar alguns aspectes ben interessants, tant de la seva
biografia (curiosa la sort que va tenir al ser, el 18 de juliol de
l'any 36 a Madrid), com de les seves aportacions, com aquella
d'anomenar castellà en comptes d'espanyol a la llengua que apareixia
a la Constitució republicana.
En definitiva una vetlada ben
interessant que acabà amb la tradicional signatura de llibres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada