Ho he pogut
constatar en l'àmbit professional. I també en àmbits personal i
grupal, com a integrant d'un col·lectiu
I es que hi ha
costums que, sense adonar-nos, portam a la motxilla en forma de cua
de nissaga. Tal és el cas del que es coneix com «Doctrina
Romanones»1
que també he vist atribuït a altres personatges de la mateixa veta.
Sol resulta dolorosa
quan se'n reben les conseqüències. No tant quan s'aplica o se'n
poden treure avantatges.
Es tracta de quelcom
«tan normal» de fer tots els favors possibles als amics; de fer,
tot quan puguem, la punyeta als contraris, i d'aplicar la llei o la
norma moral establerta a tots els altres.
I com molt altres
criteris heretats que es troben a l'inconscient ho aplicam sense
adonar-nos.
Tan sols la consciència, la constatació del fet amb altres i el posterior treball possibilitarà el canvi. Es a dir, lo fotut no és sols que s'apliqui la Doctrina Romanones, si no que, es justifiqui, es «normalitzi»2
Segurament no caldrà
furgar gaire en la memòria perquè el lector pugui recordar casos
recents, de l'aplicació en diferents matisos de l'esmentada
doctrina.
Malgrat l'arrelament
i ús, però, no sembla ser aquest un camí gaire encertat. Primer
perquè ens empeny a l'egocentrisme cec -gaudeixo de ser el centre
del cosmos!- sense considerar que és condició, també, de tots els
altres ésser vius. Segon perquè als estar relacionat tot amb tot,
tots -amics, contraris i indiferents- fem part d'una mateixa
globalitat. I tercer perquè, derivat dels punts anteriors, tant al
fer el favor a l'amic com al perseguir el contrari traeixo un
presumpte equilibri natural. En definitiva que la doctrina que tan be
sabem aplicar pertany a un vell, castís i caspós paradigma que,
avui, s'hauria de considerar superat
1A
los amigos el culo, a los enemigos por el culo y al indiferente la
legislación vigente
2Es
coneguda aquella expressió tan nostra de «o no va fer el Bonjesus
apostols als seus parents?»
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada