Graponejava
velles lectures. L'ull i el pensament enfocaren les diferències
entre poder i autoritat. El poder te la capacitat de forçar la
voluntat dels altres, mitjançant ordres, comprant encàrrecs
concrets o simplement oferint un sou a qui el necessita...
L'autoritat és enginy, el que aconsegueix que, als altres, els vengui de gust fer el
que hom considera que s'ha de fer.
I el
pensament, de forma inequívoca i sense volteres derivà vers el
paper exemplaritzant de qui ostenta el poder i encara més de qui
disposa d'autoritat, sempre atribuïda pels altres.
La
implicació de qui mana, -de qui pot decidir, si mes no, part del
sou-, en qualsevol dels projectes que s'engeguin acostuma a resultar
fonamental.
Ho
vaig aprendre mentre treballava. Tots els encàrrecs, tots els
projectes o tasques que engeguen les persones situades a un segon
nivell de decisió -que no decideixen el sou, vaja!- tendeixen a
fracassar si els caps no s'hi impliquen de forma clara i directe. Cal
implicar-s'hi de cor, de bons i de veres, ja que el grup detecta de
seguida, per intuïció o derivat de remoreig, el «fer com si»,
aquest costum de «cedir presència» tan sols amb implicació
aparent, però sense gens de compromís.
Les
referències a la implicació i el compromís porten el pensar vers
aquell gastat exemple del berenar matiner anglès, dels ous frits amb
bacó usat, adesiara, per propiciar la implicació dels assalariats
vers algun dels projectes de la direcció.
La
gallina resulta un element implicat en el berenar, hi posa els ous
que fa de forma espontània i natural; però qui realment s'hi
compromet és el porc, que realment hi deixa la pell.
I el
pensament aparca l'anècdota viscuda del sermó del directiu -que,
ara mateix, em sembla ben estantís i de predicador extern-,
d'arrencada de voladissa de tudó orat, que fa molt de renou i poc
fruit, per arribar a la psicologia.
I tot sense deixar de banda la transcendència del compromís en tota activitat humana. El compromís és, en definitiva, el que determina la diferència entre la intranscendent xerrada de cafè i la planificació d'accions envers un objectiu en sintonia amb el sentir.
I tot sense deixar de banda la transcendència del compromís en tota activitat humana. El compromís és, en definitiva, el que determina la diferència entre la intranscendent xerrada de cafè i la planificació d'accions envers un objectiu en sintonia amb el sentir.
I aquell pensar, deia, deriva de forma més concreta vers les aplicacions de la
neurociència a la psicologia, enfocant la tendència que tenim tots,
i des de la més tendra infantesa, a «copiar actituds» en comptes
d'escoltar paraules.
(No
demanis col·laboració si tu no hi fiques les mans. No demanis
implicació si tu no t'hi impliques. No demanis coherència si tu
mostres comportament incoherent. No demanis puntualitat si tu cada
dia arribes tard. No demanis generositat si et comportes de forma
mesquina. No demanis respecte a l'ordre si tu el botes...)
I
també sobre el transcendent paper d'aquelles persones que els altres
esperen o consideren que haurien de donar llum.
...
Analitzar
el que passa els dies de festa dona per molt. Tal vegada perquè al
ser situacions extraordinàries (fora de la rutina habitual) les
evidències es mostren de forma més natural.
Basta
observar i pensar.
Segurament
-s'hauria de debatre entre tots els participants- diria que hi ha
oportunitat de millora. Algunes coses es podrien haver fet d'altra
manera, potser més encertada.
...
Vaig
bufar amb força alhora que remenava el cap d'esquerra a dreta de
forma ràpida i aclucant els ulls mentre em deia a mi mateix: canvia
l'enfoc del pensar!
(Imatge:
Ovelles, animals gregaris. Una va davant, les altres segueixen, les
joves imiten les adultes)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada