Tant les xarxes socials
com la premsa en van plenes. De banda la notícia de la “suspensió”
de la vaga dels docents i dels pertinents comunicats, hi ha opinions
de tot color, per salar i vendre!. Bona part del que es comenta te un
mateix substrat: El Govern ha girat l'esquena als docents, als
manifestants, a la ciència, a la UIB i a tots els col·legis
professionals per sortir-se'n amb la seva, que tots sabem que, ni és
l'aprenentatge de l'anglès, ni l'equilibri de les llengües, ni la
qualitat de l'ensenyament públic.
Arribats aquí, des del
nostre entorn concret, ¿què pot fer cada persona interessada en
l'educació dels “nostres fills”?
Segurament és a l'abast
d'algunes famílies locals poder triar escola. En alguns casos, fins
i tot, “la millor del mon”, sigui on sigui. Però la gran majoria
ens haurem de conformar amb l'escola pública de Sant Llorenç, Son
Carrió o sa Coma, per després passar a l'institut d'Artà i, si hi
ha sort i esforç, arribar a la UIB o a qualsevol altra universitat
Aquesta és la nostra
realitat. L'escola pública és, idò, “la nostra”. Ens agradarà
més o manco, però és la que tenim! (i potser, també, la que
volem!).
I torn a la pregunta, ara
i aquí, què podem fer?
Abans d'intuir respostes,
però, repassem una sèrie d'obvietats:
Una, vivim en una
comunitat local i estem administrats per un Consistori elegit per la
majoria dels habitants amb dret de vot del Terme. Un Consistori de no
disposa de recursos ni competències directes, però que tampoc es
pot inhibir davant la problemàtica derivada de la situació actual,
si mes no com a part del Consell Escolar.
Una altra, quan els
infants arriben a l'escola, en bona part ja porten el codi
d'aprenentatge imprès (hàbits d'ordre, de valoració de l'esforç,
de coherència...) un codi que es desenvoluparà més o menys en
funció de l'atenció que rebin a casa -família i entorn-, i també
de l'amor dels docents. Vull dir amb això que l'escola, sens dubte,
és important; però tampoc hem de pretendre que solucioni totes les
panes que, com a pares, no hem sabut superar.
A més, he parlat de
“amor” dels docents perquè al llarg de la dilatada experiència
de contactes amb escoles i docents he arribat a la convicció que els
tret diferencial més important és la relació, personal i
intransferible, que s'estableix entre infant i educador. Una relació
que parteix del “professar” del docent però que es sustenta en
el compromís, la il·lusió i la confiança. I això no és pot
comprar. Es te o no es te, es treballa o no es treballa.
Una altra obvietat, els
docents, la gran majoria dels docents, ja s'han manifestat i
dedicant-hi energies, temps i doblers, han mostrat el seu compromís:
“Volem una escola pública de qualitat!”, volen substituts quan
es posen malalts, no els semblen bé els ratis que s'imposen, ni les
condicions en que els obliguen a aplicar un TIL sense convenciment...
(com si una persona pogués imposar, a cop d'amenaces, ordres i
decrets, accions a altres persones!)
Ara és, idò, l'hora de les mares i del
pares, de la comunitat
De fer costat a les
transcendents -sobre tot per a nosaltres, usuaris obligats d'una
escola pública- reivindicacions dels docents. De donar confiança.
De fomentar il·lusió. De fer costat als mestres en hores baixes...
I torn a la pregunta, què
podem fer?
Sens dubte les millors
accions seran les que es pactin, primer entre els pares, després
entre pares i docents i entre pares docents i comunitat.
Tenim una oportunitat
única!. El “desgovern” ha posat l'educació en boca de tots.
Ara, potser, és l'hora de parlar de “comunitat educativa”. Però
això no es “fabrica” del no res. Cal invertir-hi temps (el “jo
no puc” és una manera fàcil de fugir), parlar i arribar a
acords. Entre tots, sense exclusions, valorant totes les idees, per
pobres o descarades que puguin semblar... I després consensuar,
trobar el millor acord possible, sense imposicions forçades per la
majoria, però seguint el camí que ens mostra la ciència i els
professionals de cada una de les matèries. I aplicar, amb
convenciment i força, aquests acords (som el que fem!).
Les millors iniciatives,
s'havia dit, seran les que es pactin en grup. Tampoc no es tracta de
capgirar el mon, a vegades un senzill “gracies, mestra!”, un
somriure o una abraçada ja bastarà. En altres potser s'haurà de
mostrar cara i posar peu fiter...tot és per fer!
Es clar que, també, hi
ha un altre camí, aquí més habitual, còmode i menys compromès:
que cada un faci el que li passi pel nas i després queixar-se de tot
en qualsevol moment. Com sempre, s'ha de triar!
PD.
Mentre enllestia l'escrit -5 i 6 d'octubre- m'han arribat dues idees
senzilles, de dues localitats ben diferents. Una mare deia, “aquí
uns quants hem decidit que cada nin faci un dibuix de colors vius amb
la frase “gracies mestra”. Un pare ha publicat en el facebook:
“Dilluns
els meus fills tornaran a escola donant les gràcies als seus mestres
per lluitar per la seva educació repartint roses, dibuixos i
abraçades”. En alguns moments, poc és molt.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada