20 de des. 2012

Tots educam (o no!)


José Antonio Marina, filòsof i pedagog, planteja un camí per millorar l'educació. Ho recorda en una entrevista publicada fa poc per Diario de Mallorca
L'ànima de la “universidad de padres” i autor, entre moltes d'altres obres, de “La inteligencia fracasada”, assenyala de forma contundent: millorar l'educació no és una utopia, i sabem com fer-ho. Basta proposar-s'ho i canviar la gestió.
Segons assenyala es necessitaria un pressupost del 4,5% del PIB (ara estem en el 4,2%) i de tres a cinc anys de feina.
Atès que no creu en un pacte polític sobre l'educació, proposa un “pacte social educatiu” per, així i a la llarga, poder pressionar els polítics. Òbviament no creu en la Nova Llei, -Wert viu en un país irreal, diu- puix les avaluacions que aquesta proposa no serveixen per aprendre si no per treure nota, i això, segregarà encara més els alumnes.
També diu que per millorar el sistema educatiu el més important és: atendre els equips directius dels centres escolars, atendre molt la formació del professorat i fomentar la comunicació entre famílies i centres
Però de la sucosa entrevista m'interessa destacar un aspecte de cada dia més evident: la importància i transcendència de l'entorn social en tot procés de desenvolupament.
Ell parteix del concepte zulú “Per educar a un infant fa falta una tribu sencera”, afegint-hi però l'acabatall “una bona tribu!”.
Es a dir tots estem inferint sobre els altres i sobre la seva formació. Marina ho concreta assenyalant que alguns en tenen consciència i un rol clar, referint-se a pares i mestres. Però n'hi ha d'altres: periodistes, polítics, esportistes, policies...que potser no ho tenen tan clar. Però no per això deixen d'incidir-hi
Es tracta, en definitiva de reprendre la força de la comunitat, aquell fil, ara oblidat, del “poble educador” o, en castellà, "ciudad educativa".
Les petites comunitats com la nostra, Sant Llorenç, Son Carrió, Sa Coma, en conjunt i per separat, gaudeixen d'una situació privilegiada, tant pel que fa a la grandària -encara tots ens podem conèixer més o manco- com pel fet que bona part dels nostres dirigents són i es senten educadors, ja sigui de professió o per raons de maternitat o paternitat.
No es tracta ni de ser herois ni de fer res extraordinari. Basta reflexionar-hi i iniciar petites accions, les que són al nostre abast.
Per això i abans de res parlar-ne. Ajuntament, mestres, pares, associacions...asseure's una vetlada, o dues o mes i dissenyar estratègies diferencials i conjuntes d'acció.
No sé si la iniciativa ha de sortir del Batle o dels Directors de les escoles del municipi...però el que resulta cert és i segur es que si no es fa res es mantindrà o creixerà encara més la llunyania dels pares i, de rebot, l'apatia social vers l'escola.
Com diu també Marina, per canviar les dinàmiques socials fa falta paciència (temps) i tornar a explicar les coses.
No cal dir que també hi ha l'alternativa de no fer res i colgar-nos amb la queixa de cada dia (tots, si miram, en podem tenir un covo ple de queixes que no serveixen per res)