Motivació: Coneixement
i també anàlisi de la possible utilitat de l'eina en casos
d'interès informatiu, social...
Objectiu: diferenciar l'abast
“matemàtic” de l'abast “real” d'una notícia, comentari,
imatge...penjada en el facebook
El plantejament inicial és: en teoria si tens 150 amics i cada un d'aquests en te 150 i demanes que comparteixin una noticia hauria d'arribar a 22500 persones, però quina és la realitat?
Variables no controlades:
a.- L'interès generalitzat de la
notícia objecte d'experimentació
b.- El número d'amics dels amics
c.- la proposta es llançà el primer
diumenge de juliol. El diumenge és quan hi ha manco activitat (els
caps de setmana, per exemple, les entrades habituals a www.card.cat
es redueixen un 40%) i en el mes de juliol ja s'han iniciat vacacions
d.- Els números analítics resulten
diferents si es mira el conjunt d'entrades a la pàgina del bloc o si
es miren els parcials de les notícies. Per al cas que ens ocupa s'ha
decidit considerar els números globals
e.- L'origen i interessos de les
amistats.
Tècnica: Es publica un post al
bloc “http://destapar-se.blogspot.com.es/”.
Es comparteix en el Facebook demanat als amics que també el
comparteixin per poder arribar, així, als seus amics
Dades inicials:
Població convidada a l'experiment: 169
amistats
Mitja de visites a les noticies del
bloc fins a la data de l'experiment: 108
Resultats de l'estudi
Al primer dia i
mig (07/07) la notícia era compartida 12 amics. Dia 9/07 es va fer
un segons intent en el que s'hi apuntaren 5 amics més. Total d'amics
que acceptaren la proposta: 17 (10%)
Entrades a la
pàgina. Primer dia: 203. Després del segon intent: 132.
Increment
d'entrades al 5è dia (total-mitja habitual): 227
Increment
percentual si s'arriba als amics dels amics: 210%
ALGUNES CONCLUSIONS
a.- No tots els
amics del facebook són interactius. Solament un 10% ha
contestat a la proposta. Si es consideràs un altre 10% -aproximat-
de possibles amics indisposats (malaltia, vacacions, desatenció
temporal...) es podria donar per bona l'aplicació de la campana de
Gauss o la Llei de Pareto.
Cal considerar,
també, que per a alguns amics la “interacció” no és
l'objectiu. Oferir idees o productes, guaitar en els comentaris dels
altres, xiuxiuejar... són també opcions possibles i tan vàlides
com la interacció.
Però és un
aspecte a considerar. Si interessa la interacció o be s'han de
depurar les llistes d'amics o s'han d'incrementar fins
a aconseguir els 150 (número Durban) amics “presents” o “actius”
b.- Si es
compateix una notícia els resultats són espectaculars.
Amb el baix percentatge de comparticions, es dupliquen les
entrades. I això sense considerar els possibles increments
vegetatius, aquells que no són de resposta immediata.
c.-Un altre
aspecte a considerar, encara que tothom conegui, és el de la
immediatesa. Les respostes/entrades o són immediates o no
són. La gràfica d'entrades ha passat de 158 el diumenge i 77 el
dilluns a 8 el dijous (en el moment de tancar l'anàlisi)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada