12 de jul. 2013

Facebook. Estudi d'un cas


Motivació: Coneixement i també anàlisi de la possible utilitat de l'eina en casos d'interès informatiu, social...

Objectiu: diferenciar l'abast “matemàtic” de l'abast “real” d'una notícia, comentari, imatge...penjada en el facebook

El plantejament inicial és: en teoria si tens 150 amics i cada un d'aquests en te 150 i demanes que comparteixin una noticia hauria d'arribar a 22500 persones, però quina és la realitat?

Variables no controlades:
a.- L'interès generalitzat de la notícia objecte d'experimentació
b.- El número d'amics dels amics
c.- la proposta es llançà el primer diumenge de juliol. El diumenge és quan hi ha manco activitat (els caps de setmana, per exemple, les entrades habituals a www.card.cat es redueixen un 40%) i en el mes de juliol ja s'han iniciat vacacions
d.- Els números analítics resulten diferents si es mira el conjunt d'entrades a la pàgina del bloc o si es miren els parcials de les notícies. Per al cas que ens ocupa s'ha decidit considerar els números globals
e.- L'origen i interessos de les amistats.
f.- Els possibles “rebots” (un amic d'un amic també ho pot haver compartit)

Tècnica: Es publica un post al bloc “http://destapar-se.blogspot.com.es/”. Es comparteix en el Facebook demanat als amics que també el comparteixin per poder arribar, així, als seus amics

Dades inicials:
Població convidada a l'experiment: 169 amistats
Mitja de visites a les noticies del bloc fins a la data de l'experiment: 108

Resultats de l'estudi
Al primer dia i mig (07/07) la notícia era compartida 12 amics. Dia 9/07 es va fer un segons intent en el que s'hi apuntaren 5 amics més. Total d'amics que acceptaren la proposta: 17 (10%)
Entrades a la pàgina. Primer dia: 203. Després del segon intent: 132.
Increment d'entrades al 5è dia (total-mitja habitual): 227
Increment percentual si s'arriba als amics dels amics: 210%

ALGUNES CONCLUSIONS
a.- No tots els amics del facebook són interactius. Solament un 10% ha contestat a la proposta. Si es consideràs un altre 10% -aproximat- de possibles amics indisposats (malaltia, vacacions, desatenció temporal...) es podria donar per bona l'aplicació de la campana de Gauss o la Llei de Pareto.
Cal considerar, també, que per a alguns amics la “interacció” no és l'objectiu. Oferir idees o productes, guaitar en els comentaris dels altres, xiuxiuejar... són també opcions possibles i tan vàlides com la interacció.
Però és un aspecte a considerar. Si interessa la interacció o be s'han de depurar les llistes d'amics o s'han d'incrementar fins a aconseguir els 150 (número Durban) amics “presents” o “actius”
b.- Si es compateix una notícia els resultats són espectaculars. Amb el baix percentatge de comparticions, es dupliquen les entrades. I això sense considerar els possibles increments vegetatius, aquells que no són de resposta immediata.
c.-Un altre aspecte a considerar, encara que tothom conegui, és el de la immediatesa. Les respostes/entrades o són immediates o no són. La gràfica d'entrades ha passat de 158 el diumenge i 77 el dilluns a 8 el dijous (en el moment de tancar l'anàlisi)