Tot
es pot mirar de diverses maneres, i dins aquest tot s'hi inclou la
vida de les persones. Una vida que sempre resultarà emocionant i
polièdrica. Emocionant perquè es veurà condicionada, de forma
permanent, per les emocions, moltes vegades -sempre?- derivades del
pensar. Polièdrica perquè en funció de l'entorn mostraren les
plomes, les variants de l'ésser, que més ens convengui. Un joc que,
si es sap agafar certa distància, resultarà apassionant.
Dins
aquests ésser variat, condicionat pels diversos aspectes de
l'entorn, s'hi pot situar el rol social; la manera que te de veure la
comunitat, a cada un dels seus integrants. Un rol, a la vegada, tant
divers com les mirades alienes que pugui agombolar.
A
les ciutats, els cercles relacionals resulten simples: la família,
els amics, els coneguts i els altres, la immensitat inexistent o el
buit. De forma extraordinària es pot copsar l'admiració de part
d'aquesta immensitat inexistent quan, per la raó que sigui, una
persona destaca molt, en un camp concret, sobre les altres. Val a dir
que aquests emergir per sobre els altres ve condicionat per molts
factors entre els quals en destacarà la venda o publicitat. No serà
mai consemblant la presència d'aquelles persones que destaquen en
determinats esports que la d'aquelles altres que destaquen en esports
minoritaris, en la ciència o en les humanitats. És el que ens toca
viure. Segurament podria ser d'altra manera, però per això caldria
un cert canvi de valors. El canvi d'actituds i valors resulta una
tasca complexa que no sempre interessa als que maneguen allò que,
anys enrere, es denominava superestructura.
En
les petites comunitats, com la nostra, sense deixar de banda
complexitats, sembla que tot resulti més a l'abast. Els cercles
relacionals son diferents; a la família, els amics i els coneguts,
abans d'entrar en el cercle de la immensitat inexistent i
desconeguda, hi hem de situar els veïns, les persones del poble que
conformen el que en podríem dir persones «conegudes sense gaire
relació».
Aquestes
petites comunitats tenen, al meu entendre, unes característiques
singulars, com és ara el xafardeig, el voler saber coses del veí;
curiositat que, en comunitats més amples, s'ha de situar vers
persones desconegudes i a través d'intermediaris, siguin revistes o
programes de xiuxiueig, de parlar per parlar que, habitualment s'auto
denominen «del cor».
Una
altra característica singular es que s'assignen i assumeixen els
diversos rols que s'originen en comunitats més amples. Cada petita
comunitat disposa dels seus artistes, terratinents, poderosos,
esportistes, periodistes, milionaris, gestors culturals...
Aquests
condicionants, entre altres possibles interpretacions, segurament
afecten la previsió d'expectatives (la majoria de persones coneix
els orígens familiars de les altres), la facilitat en la
participació comunitària (tothom pot intentar cantar, escriure,
ballar... ) i gaudir d'una certa presència que difícilment trobaria
en comunitats més amples.
Òbviament
no hi ha carn sense os, la relació personal i directe que ofereixen
les petites comunitats també pot resultar, segons les
circumstàncies, asfixiant, mesquina, parcial i retalladora, o si més
no, condicionadora en l'aplicació de les llibertats personals.
Analitzar
pros i contres, prendre consciència i reconèixer les regles del
joc, acceptant-les o lluitant per la seva transformació és, potser
una de les condicions del fluir.
La
pretensió és aquesta, la consciència, el reconeixement de les
condicions de l'entorn en tot fluir vital de les persones. Unes
condicions de l'entorn que arrelen a la terra i en la història i que
conformen idiosincràsia, un ésser amb trets diferencials en relació
a les altres petites comunitats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada