Diuen que qualsevol crisi
inesperada, sigui personal, torrentada, temporal o pandèmia sempre
sol aportar informacions i actituds també imprevistes. És el que hi
ha. Segurament s'ha de considerar inherent a la condició humana.
Això del coronavirus
gira malament. Es dóna per estabilitzat, però augmenten les
defuncions i segurament els lògics dies de confinament; hi ha lluita
d'interessos polítics. A més sembla que una vegada superat el
tràngol sanitari, en poden aparèixer d'altres com l'econòmic i
potser el social. A vegades les desfetes es converteixen en
oportunitats i passen coses; o no!, ves a saber!
En el dir semblava
senzill, com si per engegar un treball a distància fos suficient un
esclafit fet amb el dits mitger i polze i, au!, a córrer.
I en alguns casos potser
és així, com el present de redactar una idea i penjar-la en un blog
o en una revista digital, on tot depèn de la voluntat d'una sola
persona connectada amb altres, del funcionament de l'ordinador i de
la connexió a la xarxa.
Però certament, quan
s'han d'establir interrelacions i compromisos segurament fa falta,
primer haver treballat la infraestructura, establir condicions i
dissenyar processos. I també haver format les persones, primer
perquè puguin perdre la por a les eines i després les vulguin
usar.
Parlar de treball a
distància sense disposar de la pertinent infraestructura, dels
recursos i de les persones deu ser una manera d'enganyar la gent, una
fal·làcia.
Una de les múltiples
coses que ha descobert el perillós coronavirus és precisament
l'estat de la qüestió. Potser algunes empreses especialitzades, en
gran mesura la banca, bona part de la hostaleria i també gran part
de l'administració, si mes no en part, ho tenen resolt.
Però en altres casos,
encara es podria considerar assignatura pendent, moltes persones
encara s'aferren al paper i als vells procediments. No poden, no se'n
saben, no se'n volen deslligar.
Per això es fa necessari
treballar encara el tema de les actituds per poder disminuir aquella
llista d'anècdotes que tots guardam a la memòria: com aquella
d'haver de portar en mà una analítica que es pot enviar per xarxa
interna, o aquell ajuntament -no era el nostre- que exigia una
signatura a tinta sobre un document signat de forma electrònica o
que, en determinats casos el servei electrònic resulti molt més car
que la remesa en paper.
Certament, encara hi ha
espai de millora. Potser la situació de crisi ens portarà a la
necessitat d'incentivar i laborar, encara més, el tema del
teletreball, de la utilització de la xarxa com a manera de fer
eficients farragosos processos administratius. També hi cap la
possibilitat de no fer res i deixar passar el temps, el tradicional
“qui dia passa any empeny!”, facilitant que el canvi és
converteixi en qüestió generacional!.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada