23 de febr. 2023

AL29-Motorització

 

Segons l'amo en Jaume Sales (el padrí de na Maria i en Jaume) el primer vehicle motoritzat que passà per Sant Llorenç va ser el “carro de foc” que portava la Reina Maria Cristina a Artà el 1900 o 1901 Ho va contar a na Jerònia Mesquida i es publicà a Flor de Card (Març, 1973).

La pàgina Facebook “Fotos Antigues de Sant Llorenç des Cardassar” que tan encertadament enfila en Rafel Duran, és indicadora dels canvis, modes i costums, locals.

Sembla que el primer cotxe que circulà pels carrers de Sant Llorenç, a la dècada dels anys 20. va ser el de don Miquel Nebot, el metge. Conta n'Antoni Cus que era un Fiat balilla i que moltes vegades l'havien d'empènyer per posa'l en marxa. Qui tenia més números a la rifa d'empènyer era era en Làngara, el pare d'en Mauri i veïnat del metge.

A les “Fotos antigues” es confirma aquesta idea. De la mateixa dècada van ser el cotxe de l'amo en Joan de sa Blanquera, i el d'en Miquel de Son Barbot, el Renault Torpedo que apareix a la fotografia.

Fins a finals de la dècada dels cinquanta no apareixerien els Seat 600. Sembla que el primer va ser el d'en Miquel de Son Vives (en Mateu recorda bé la matrícula: PM 35613). Poc abans en Rafel Xaret havia comprat el seu cotxe amb el distintiu SP (“Servicio público”).

De mica en mica anaren apareixent les motos i altres cotxes. A les “Fotos antigues la primera que he sabut veure amb la plaça Nova amb nou o deu cotxes ja és de 1971.

Arribar a tenir un cotxe, aleshores, no era tasca gens fàcil. De banda l'elevat cost en relació al jornal habitual hi havia temps d'espera. Don Llorenç, el rector, al tenir coneixença per Ciutat, a vegades intervenia i posava influència per escurçar l'esmentat temps d'espera que sempre semblava llarg.

Segurament la primera de les motocicletes va ser la de l'amo Antoni de Son Vives. Una moto de dos temps que s'havia muntat amb peces d'aquí i d'allà, Persona enginyosa que feia feina a Can Terres d'Artà.

Assenya n'Antoni que la primera de compra va ser la d'Antoni Pinxo, a finals dels anys quaranta, una Lefuran

-Mig poble va sortir per veure-la. Ets al·lots hi anaven darrera... va pujar de ca seva fins a sa plaça i després no va poder voltar, i va pegar a la porta lateral de ca madò Rosa... No en sabien gaire de menar. Altres anaren a cercar-la a Ciutat i pel camí ja caigueren...”)

A “Fotografies antigues de Sant Llorenç des Cardassar” a l'àlbum de 1950-59 es mostren diverses imatges d'excursions amb motocicletes i també la “camiona d'en Bernat Xaret i el camió d'en Miquel Treufoc

En definitiva en la motorització se'n destaquen dues etapes, la primera on sols era a l'abast dels senyor i la segon a on s'evidencia la popularització en poc més d'una dècada. Iniciant-se a finals dels anys cinquanta arriba a una certa plenitud a principis dels setanta del segle passat. Un canvi conceptual radical pel que fa als sistemes de transport amb certes connotacions d'ostentació propiciada per la bonança econòmica iniciada just abans de l'explosió turística dels anys seixanta. De llavors ençà un no parar.


Imatge de "Fotos antiques de Sant Llorenç des Cardassar"/Aarxiu fotogràfic de la Biblioteca Municipal “Salvador Galmés